Lauantaina läksimme mökille. Minna, Vesku ja Rina lähti meidän mukaan. Mökille on aika pitkä automatka. Friidu ehtii monta kertaa tönimään minut hereille. Minusta pakettiauton takakontissa ei voi muuta kuin nukkua. Friidu kiipeilee tavaroiden päälle, kun se yrittää katsoa takaikkunoista. Mamma on kieltänyt kiipeilyn, mutta eihän Friidu sitä usko. Minulla on oma laatikko jossa minä yleensä nukun autossa. Friidu kyllä yrittää vallata sen, mutta ei se pitkään malta siinnä olla.

Loppumatka mökille mennään veneellä. Se on hauskaa, sillä matkalla on kiva nuuskia naapureiten grilliruuan tuoksuja. Nyt ei kyllä vielä ollut niitä tuoksuja.

Omassa saaressa on kiva olla VAPAANA. Minä pidän siitä huolen, että vaak-vaakit ei sitten meidän saareen tule. Jos vain havaitsen jonkun linnun uivan saaren lähelle, menen sellaisella metelillä rantaan, että menevät kauemmaksi. Joskun olen kyllä pudonnut rantakiviltä järveen, kun vauhtia on ollut liikaa juostessani rantaan!

Kaikki ohi kulkevat veneet minä myös ilmoitan.  Friidukin näköjään ottaa mallia minusta ja ilmoitaa ohikulkevat veneet ja vesilinnut! Mutta ei se vielä tunne veneitä, kuten minä. Minä haukun tuttavallista haukkua tutuille ja vihaista vieraille. Friidu pelkäsi sitä vierashaukkua ja juoksi kuistille häntä koipien välissä.

Ukko, mamma, Minna ja Vesku haravoivat pihaa ja tekivät puita. Vappu on kuulema työnjuhla ja silloin pitää tehdä töitä, sanoi mamma. Kyllä ne sitten illalla paistoivat makkaraa ja mekin saatiin Friidun kanssa osamme. Lämmitti ne saunankin ja saunoivat monta tuntia joka ilta.

Sää oli aika viileää ja välillä satoi aivan lunta. Mukavampaa olisi jos aurinko paistaisi. Nyt tuli kylmä ulkona ja piti mennä sisälle. Siellä takkatuli lämmitti mukavasti. Tervetuloa KESÄ toivoo Rikuli.