Minä olen ollut paljon metsässä tänä syksynä. Joskus löydän jäniksen heti, mutta joskus se teettää töitä. Mamma on sitä mieltä, että aivan yksin pitäisi etsiä myös kaukaa sitä jänistä ja minä haluan etsiä mamman läheltä.  Joskus kyllä olen lähtenyt niin kauaksi ja ollut niin pitkään ,että mamma on myöhästynyt jostain jutuista. Silloin olen kyllä löytänyt yöjäljen ja seurannut sitä. Yleensä sieltä on se jänis löytynyt.  Lisäksi minä yleensä ilmoitan mammalle, jos jänis alkaa haista nenään ja se pitäis kuulema vasta sitten ilmoittaa, kun jänis on ylhäällä.  On se mamma muutaman jäniksen ampunut minun ajosta ja ukko myös.  Hyvä metsästyskoira olen; sanoo mamma!

Minäpä oli pari viikkoa sitten kaupungissa kaksi yötä. Olin vierailulla Hummin luona ja oli siellä ne ihmisetkin; Sollu ja Jouni. Ne sitten oli mukavia. Minä sain herkkuja ja istua sen Jounin sylissä ja nukuinkin sen vieressä. Sitten sain leikkiä Hummin kanssa ja kyllä me juostiin ja kisattiin! Sitten kun Hummi läksi Mikan kanssa metsään, sain minä luulaatikon! Herranjestas että oli paljon luita! En minä meinannut pystyä päättämään, minkä ottaisin ja maistoin varmaan kaikkia.

Meillä kotona ei kyllä ole noin paljoa luita. Joskus mamma antaa luun ja sitten sitä pitää keittiössä syödä. Mariko saa luun toiseen huoneeseen.  Meillä on tällaiset tiukat turvatoimet, kun silloin aikoinaan, kun Ritke vielä eli, me vähän muristiin ja tapeltiin niiden luiden päältä. Tais siinnä vähän korvanlehdistä veri tippua yhdeltä jos toiseltakin!

Ensi viikonloppuna minä pääsen taas kaupunkilomalle, sinne Sollun ja Jounin luokse. Varmaan myös Hummi on siellä silloin. Pojalla kun on kaksi kotia. Toinen on siellä Minnan , Veskun ja Helmin luona ja toinen sitten Sollu ja Jounin luona.


Friidun ja Hummin hulinat

Mamma on myös kaupungissa lähes koko viikonlopun, sillä se menee Joulumarkkinoille myömään tekemiään käsitöitä.

Marikolle tulee sulhaskanditaatti Kiimingistä saakka huomen iltana, mutta enhän minä sitä näe, kun olen siellä kaupungissa. Saakohan ne mitään aikaiseksi; miettii Friidu